25. dubna 2016

Harper Lee: Jako zabít ptáčka

Ahoj, ahoj!

Dlouho jsem se s blogem neozvala, že? Ale víte jak to je. Praktická maturita, státnice, povinnosti, učení, a ještě jednou učení. Dobrá zpráva ale je, že z maturitní písemky mám za 2, a že státnice nakonec nebyly tak těžké. Teď už nám jen zbývá přežít ten zbytek. 

Ale teď už k tomu, čemu se tu chci věnovat. Hodně často se zmiňuji, že jednou z mých nejoblíbenějších knížek je Jako zabít ptáčka od Harper Lee, nebo že zbožňuji Attica Finche. Ale došlo mi, že někteří z vás nemusí tušit, o čem to vlastně mluvím. Tak je čas to napravit.


Zdroj: www.weheartit.com


Samotný příběh se odehrává ve 30. letech 20. století v ospalém alabamském městečku Maycomb. Tamější obyvatelé jsou plní předsudků hlavně vůči svým 'černým' spoluobčanům, kteří většinou zastávali podřadnější práce. Hlavními postavami knihy Jako zabít ptáčka jsou však členové rodiny vdovce Attica Finche. Atticus Finch je právník středního věku a s pomocí hospodyně Kalpurnie vychovává Janu Louisu (Čiperu), která je rovněž vypravěčkou celého příběhu, a jejího o 3 roky staršího bratra Jema. Jednoho léta do městečka přijíždí chlapec Dill, který se s Čiperou a Jemem spřátelí. Nechají se unést pomluvami o Boo Radleym, jednom ze sousedů, který už několik let nevyšel ze svého domu. A jelikož jim to nedá spát, rozhodnou se ho z jeho úkrytu vylákat.

Zdroj: www.weheartit.com
Knížka se odehrává v záběru několika let, takže s Čiperou prožijeme první roky ve škole a s Jemem prožijeme jeho dospívání v mladého muže. Ale abyste si nemysleli, že je knížka tak nudná, jak to zatím vypadá, nastává zlomový okamžik. Soudce Atticovi přidělí případ znásilnění Mayelly Ewellové černochem Tomem Robinsonem. A jelikož je Atticus velmi zásadový a spravedlivý muž, tak Tomovu obhajobu neodmítne, protože i když je téměř nemožné vyhrát spor černocha proti bělochovi, je přesvědčený, že se musí alespoň pokusit prokázat jeho nevinu. Jeho přístup spoustu obyvatel pobouří a začnou Atticem opovrhovat. Otec Mayelly se dokonce sníží i k výhrůžkám. Děti musí ve škole snášet poznámky spolužáků na Atticovu adresu, a zatímco to Jem nese velmi statečně, tak se Čipera hned s každým popere. I to je důvodem pro příjezd jejich tety Alexandry - Atticovy sestry. Ta si myslí, že i když Atticovi pomáhá s výchovou dětí Kal, tak že na to nestačí. Navíc si dala za úkol vychovat s Čipery mladou dámu. 

Zdroj: www.weheartit.com
Autorka líčí soudní spor z pohledu Čipery, která se s Jemem dostala do soudní síně tajně. Čtenáři se ze začátku může zdát, že má Tom šanci spor vyhrát, protože Atticovi argumenty jsou více než přesvědčivé. Ale jelikož měli v tehdejší době černoši takové postavení ve společnosti, jaké měli, tak byl Tom nakonec odsouzený k smrti. sTom Robinson nakonec ale zemřel při svém pokusu o útěk z vězení, když přelézal plot, a stráže ho zastřelili. 

I přesto, že nakonec dosáhl otec Mayelly Ewellové svého, tak pořád neměl dost a chtěl se pomstít Atticovi za to, jak o u soudního řízení zesměšnil. Když jdou Čipera a Jem potmě ze školy, kde byli na divadelním představení, je napadne opilý pan Ewell a pokusí se je zabít. Jem z toho však vyvázne jen se zlomenou rukou a menším otřesem mozku. Nakonec ale děti zachránil neznámý muž a odvedl je domů. Atticus zavolá šerifa, a ten mu řekne, že je pan Ewell mrtvý. Ptá se Čipery, jak se všechno seběhlo a kdo je zachránil. Víte kdo to byl? Přece Boo Radley. Muž, kterého se snažili vylákat z jeho domu. Atticus mu byl vděčný za záchranu života jeho dětí. Zároveň je to poprvé a naposled, kdy Čipera Boo Radleyho spatří. 

Zdroj: www.weheartit.com
Pro mě je Jako zabít ptáčka úžasný příběh. Je to jedna z mála knížek, kterou mám v češtině i v angličtině, a ze které nemám vypsané úryvky. To je proto, že bych si musela zapsat všechno, co kdy Atticus řekne. Atticus je pro mě takový 'prototyp' správného knižního hrdiny. Zásadový, spravedlivý a moudrý. Taky se mi hodně líbí, že jak v příběhu ubíhají roky, tak mi můžeme dospívat společně s dětmi. Zároveň je pro mě vždy velkým překvapením, jak skončí soudní líčení s Tomem Robinsonem. Nikdy si nepřestanu přát, aby ten soud vyhrál.

Já tenhle příběh miluji, a tak nějak doufám, že by se mohl líbit i někomu dalšímu z vás. Je to taková oddechová knížka. Je také velmi čtivá, a když se do příběhu zaberete, tak se od něj nedokážete odtrhnout. Existuje také filmové zpracování z roku 1962, kde se v roli Attica Finche objevuje Gregory Peck. Od té doby, co jsem film viděla, si Attica ani nedovedu jinak představit. A i když je to film černobílý, tak věřím, že by spoustu vás mohl zaujmout.

Zdroj: www.weheartit.com

Samozřejmě, že jsem vám tu nevyzradila celý děj. V knížce je i spousta dalších zajímavých postav (např. slečně Maudie) či příhod. Vždyť nevíte, jaké klepy se šířily o Boo Radleym, a jak byl jeho život spojený s Čiperou a Jemem. A Attica jsem vám tu možná vylíčila pár přídavnými jmény, ale věřte mi, že když si knížku sami přečtete, zjistíte, jaký doopravdy byl. A ještě je zajímavostí to, že poměrně nedávno vyšlo pokračování s názvem Go Set a Watchman, které Harper Lee napsala dříve než Jako zabít ptáčka. Mám hrozný strach si to přečíst, protože se bojím, že mi to zhatí všechny mé iluze o Atticovi. 

Tak snad se vám recenze líbila.

Mějte se krásně.

Evča

2 komentáře:

  1. Už mám hodně dlouho v plánu si přečíst tuhle knihu, ale zatím jsem se k ní nedostala. Tak snad někdy. Hodně mě láká. :)
    Find joy in the ordinary

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ti ji můžu jenom doporučit. :) Už jsem ji četla několikrát, a pořád nemám dost. Jinak doufám, že tě neodradily ty spoilery. Mně by to ani nedošlo, kdyby mě na to jedna slečna neupozornila a navíc mi přijde, že tu nejsou moc podstatné. :) A doporučuji i film. Gregory Peck je jako Atticus výborný.

      Vymazat