5. května 2015

Poezie je fajn

annazbrna

Páni... To už je ale doba, co jsem měla možnost publikovat sem nějaký rozhovor. Proto jsem neskutečně ráda, že se mi opět tato možnost naskytla. Tentokrát se dočtete o sbírce milostné poezie Lovevole, která nedávno vyšla u nakladatelství Backstage Books. A její autorkou není nikdo jiný než Annazbrna.



Rozhovor:

Jak by ses představila čtenářům, kteří o tobě ještě neslyšeli?
Asi stejně, jak se píše v knížce. Studuju, pracuju a konám dobro. Trpím mesiášským komplexem a život bych chtěla strávit s milovanými lidmi a děláním smysluplných věcí jako je chov ovcí nebo let v JAS-39 Gripen. Nemám ráda, když mi někdo bere volnost. Mám dva hady. A bydlím v Brně.


Proč zrovna poezie?
Poezie je fajn. Je to hodně emocí vecpaných do mála písmen. A ještě něco navíc se vejde mezi řádky.


Jak ses vlastně dostala ke psaní?
Asi nějak přirozeně. Psát mě bavilo vždycky, pomáhá mi to třídit myšlenky. Jsem sice v gramatice neschopná, chrlim ze sebe věci a nestíhám na ně uplatňovat pravidla, ale čeština jako taková mě hrozně baví.


Co se týče psaní - máš nějaký vzor, který tě nějakým způsobem ovlivnil - ať už z řad básníků či prozaiků? 
Kdybych řekla, že ne, byla by to asi úplná hloupost. I když se nesnažím nikoho napodobovat. Vzor tedy není to správné slovo. Ale Gellnera, Krchovského a Žáčka mám přečtenýho i pozpátku. Cítím na sobě i silný vliv Čoko Voko.


Jelikož je v dnešní době takřka nemožné živit se jen psaním, čemu se mimo tuhle činnost věnuješ?
Shodou okolností se psaním živím. Není to ale psaní básní. Navíc to moje psaní říkanek bych ani nenazvala činností, jde jen o tvarování myšlenek do určitý formy. Mimo tohle ale hodně jezdím na kole, chodím do školy, dívám se na letadla, setkávám se s lidmi a ráda dělám cokoliv ve veřejném prostoru.


Jak ses dostala ke spolupráci právě s Backstage Books?
Martin Toman objevil můj blog a zjistil, že píšu básničky. Líbily se mu a nabídl mi vydat je jako e-book. Já nikdy takový plán neměla. Ale když mi hodně přátel psalo o tom, jak můj blog rádi čtou, řekla jsem si, že vlastně klidně sbírku básní vydat můžu. Měla to být minimálně skvělá výmluva pro můj životní styl. Když je člověk básník, může to používat jako vysvětlení mnoha věcí - že pozdě vstává, nesnese pevnou pracovní dobu, že kouří, často brečí nebo že kvůli lásce dělá fakt hloupý věci. Vlastně jsem sbírku vydala proto, abych měla v rukávu nějaký argument, až mě bude někdo chtít soudit nebo měnit.



Kde jsi brala inspiraci zrovna pro tuhle sbírku? A přece jen se musím zeptat - inspirovalo tě něco z vlastního života?
Inspirací při psaní celé sbírky mi byla láska, což se asi nabízí. Poezii píšou šťastně i nešťastně zamilovaní stovky a stovky let. Když člověk přehání v životě, je to divný, básně jsou ale na nějaký to drámo ideální. Inspirovala jsem se tedy láskou kolem sebe a zpracovala jsem ji do takové formy, aby celá knížka dávala smysl a vzbuzovala emoce a pocit intimity.


Je Lovevole tvoje první sbírka nebo mají čtenáři možnost přečíst si i něco jiného z tvé tvorby?
Lovevole je moje první sbírka. Píšu ale taky na twitter jako @annazbrna a říkanky budu postupně ještě víc přidávat na annazbrna.cz. Teď jsem ale sbírala materiál hlavně pro sbírku, časem toho snad budu dávat víc i na blog.


Proběhlo už - nebo teprve proběhne - nějaké autorské čtení?
Autorské čtení neproběhlo a ani do budoucna nemá v plánu nikudy probíhat.


Jak tvou knihu přijala veřejnost? Máš dobré ohlasy? 
Já vůbec nevím. Ohlasy mám pouze od přátel a své sociální bubliny a jsou poměrně pozitivní. Každopádně básničky buď čtenáři sednou, nebo nesednou. Jedním z mých cílů však bylo lidem ukázat, že poezie není něco, co jde jen těžko zkousnout. Může být i hodně srozumitelná.


Co máš v nejbližší době v plánech? Chystáš se sepsat podobně úspěšnou sbírku jako je Lovevole?
Mám v plánu se teď trochu víc věnovat škole a pak si hodně užít léto. Zdá se mi, že mám v tom užívání si dost co dohánět a takový pocit mi věru nedělá dobře. Další sbírku se vydávat nechystám. Ale psát budu dál. Když se básničky nakupí, třeba bude důvod je zase vydat.



Co bys vzkázala nebo doporučila začínajícím spisovatelům?
Aby netrvali na vydání knihy v tištěné podobě. Je to drahé, nepraktické a neprospívá to životnímu prostředí.


Ukázka tvorby:

Trestněprávní

Chci s tebou dělat
zakázaný věci
za hranicí zákona a vkusu
něco víc
než jazykem ti zavřít pusu
cítit to vzrušení
z možného zatčení
asi tě omámím
ruce ti svážu
kůži ti osahám
stopy však smažu
a pak tě zezadu
chytnu
a okradu.


Matematickofyzikální

Máme těla s opačnými póly
jsme asymptoty jedné hyperboly
svoje nohy tvými propletu
střetneme se
jsme fluidní druh magnetů.


Muž činu

V drbání na hřbetě
nejlepší na světě
ve slovním porcování
odborník z povolání
žádný vokolky
a hlavně žádný sraní
a co na to říká mladá paní
je ti prd
muž činu
jiným slovem zmrd.




Na samotný závěr bych Anně ráda poděkovala za rozhovor a doufám, že tahle spolupráce nebyla naše poslední.

A Vám, čtenářům, velmi doporučuji tuhle sbírku, protože ta vážně stojí za přečtení. Seženete ji v mnoha internetových knihkupectvích, jako jsou například Martinus.cz a Kosmas.

http://www.martinus.cz/?uItem=206032
https://www.kosmas.cz/knihy/205818/lovevole/

Annin blog: http://annazbrna.tumblr.com/

Autor fotografií: Jiří Salik Sláma


Evča

2 komentáře:

  1. Knížka vypadá moc pěkně a i autorka působí sympaticky :-)
    Moc pěkný rozhovor.

    OdpovědětVymazat